Yleisurheiluväki uhmasi sadetta Toijala Junior Gameseissa - katso myös valokuvat

8.8.2017

Linkki valokuviin >>>

Linkki tuloksiin >>>

Juttu Akaan Seutu >>>

Toijalan urheilukentällä ei oltu sokerista sunnuntaina 6.8., kun paikalla pidettiin Toijalan Vauhdin järjestämät alle 15-vuotiaiden Toijala Junior Games -yleisurheilukilpailut. Vettä satoi kisojen ajan lähes taukoamatta, välillä kaatamalla ja pitkään.

Koska kyseessä on ulkoilmalaji, yleisurheiluväki on oppinut varautumaan myös sateisiin. Kukaan tuskin osasi kuitenkaan odottaa sellaista vesimäärää, joka lopulta saatiin niskaan.

Urheilijoita oli ilmoittautunut kisoihin etukäteen noin 125, ja tuo määrä sadetta pelkäämättömiä kilpailijoita huoltojoukkoineen myös saapui paikalle.

Vauhdin väki teki kaikkensa saadakseen sadesuojaa kilpailijoille ja pitääkseen suorituspaikat kunnossa. Jalkapallomaalien päälle viriteltiin pressuja ympäri kenttää kilpailijoiden suojaksi, mikä on melko poikkeuksellinen järjestely yleisurheilukilpailuissa. Järviksi muuttuneet pituushyppypaikat saatiin kilpailukuntoon kaivamalla ojia hiekkakasoihin, kauhomalla vettä pois ämpärikaupalla ja mättämällä lapioilla uutta hiekkaa upottavaksi liejuksi muuttuneille hiekkapatjoille. Palkinnoksi uurastuksesta toimitsijat saivat kisaväeltä aplodit ja kannustushuutoja, mikä lämmitti tekijöiden mieltä kovasti.

Sateesta huolimatta kentällä käytiin hyviä kamppailuja, vaikka tulostasoon sade varmasti vaikuttikin. Kilpailijoita saapui Akaaseen noin 25 eri seurasta eri puolilta Suomea. Akaalaisten ja pirkanmaalaisseurojen urheilijoiden osallistumista vähensi jonkin verran valmistautuminen heti seuraavana päivänä käytävään seuraotteluun Urjalassa.

Niin Vauhdin kuin Viialan Valtin urheilijat ylsivät hyviin sijoituksiin ja tuloksiin monessa kisassa. Lajivoittajia olivat Vauhdin Aliisa Keskinen 15-vuotiaiden tyttöjen 800 metrillä ajalla 2.24,43, Meri Vahteristo 9-vuotiaiden tyttöjen pituudessa tuloksella 3,51 ja Julia Suolaniemi 7-vuotiaiden tyttöjen 40 metrillä ajalla 7,62. Vauhdin Perttu Soikkeli otti peräti kaksi lajimestaruutta, 7-vuotiaiden poikien 40 metrillä sekä pallonheitossa tuloksilla 7,76 ja 15,43. Valtin Joona Koskinen pinkoi voittoon 11-vuotiaiden poikien 1000 metrillä aikaan 3.47,30.

ME-poika mukana kisoissa

Muiden seurojen kilpailijoista kannattaa nostaa esiin Vammalan Seudun Voiman 10-vuotias Manu Kankaanniemi, joka kilpailee 11-vuotiaiden sarjassa. Tämä tulevaisuuden urheilijalupaus on tehnyt omissa ikäsarjoissaan Suomen- ja jopa maailmanennätyksiä, mm. viime vuonna 9-vuotiaiden ME-tuloksen kuulantyönnössä.

Manu kilpailee eri lajiryhmissä eli hypyissä, heitoissa ja pikajuoksussa omalla tulostasollaan. Esimerkiksi kiekonheitossa Manun kaaret ovat tuplasti niin pitkiä kuin ikätovereilla yleensä. Toijala Junior Gameseissa Manu voitti odotetusti omat lajinsa eli pituuden tuloksella 4,53, kiekon tuloksella 38,58 ja 60 metrin juoksun ajalla 9,01. -tm