Kari Uolamolle Suomen Urheiluliiton hopeinen ansiomerkki

16.11.2014

Suomen Urheiluliitto (SUL) on myöntänyt Toijalan Vauhdin Kari Uolamolle hopeisen ansiomerkin. Merkki luovutettiin hänelle Hämeen Seudun Yleisurheilun (HämSY) seurakoulutuksen yhteydessä Varalan urheiluopistolla 16.11.

Kari sai hopeisen ansiomerkin tunnustuksena pitkäaikaisesta ja ansiokkaasta työstä yleisurheilun ja seuran eteen. Hän on vauhtilaisista tähän mennessä arvokkaimman SUL:n tunnustuksen saanut henkilö.

Kari on toiminut Vauhdin eri luottamustehtävissä 1980-luvulta lähtien, mm. johtokunnassa vuodesta 1984. Yleisurheilujaostoa hän on vetänyt yhtäjaksoisesti vuodesta 2002 ja tätä ennen vuosina 1988-90.

Lisäksi Kari on pitkäaikainen toimija kilpailu- ja valmennustoimikunnissa organisoiden ympäri  vuoden seuran valmennus-, leiri- ja kilpailutoimintaa. Hänen ansioihinsa kuuluu myös seurayhteistyön kehittäminen lähiseudun seurojen, erityisesti Viialan Valtin kanssa.

Vuosien varrella Kari on ollut aktiivisesti mukana myös seuran muussa lajitoiminnassa, kuten pesäpallossa, hiihdossa ja kuntourheilussa.

Karin ylläpitämät, useita vuosikymmeniä kattavat tilastot seuran urheilijoiden tuloskehityksestä ja kilpailumenestyksestä, seuran luottamushenkilöistä jne. ovat vertaansa vailla. Myös aktiivinen tiedottaminen seuran toiminnasta kuuluu hänen vahvuuksiinsa.

Kari on esimerkillinen kasvattaja seuran nuorisotoiminnassa. Hän on kaikkia kohtaan kannustava, avulias ja tasapuolinen, ja hänen tavoitteenaan on luoda mahdollisimman matala kynnys lapsille ja kokonaisille perheille liikunnan harrastamiseen siten, että liikunnasta muodostuisi elinikäinen tapa, todetaan ansiomerkin perusteluissa.

Karin tiedetään olevan luova ja pohjaton ideatynnyri toiminnan järjestämisessä niin harjoituksissa kuin lasten suosimilla kevät- ja syysleireillä. Hän on saanut myös suurperheensä aikuistuvat nuoret jatkamaan seuratoiminnassa harjoitusten ohjaajina, toimitsijoina ja eri luottamustehtävissä, vaikka osallistuminen harjoituksiin ja kilpailuihin urheilijoina olisi jo päättynyt.

Kari on liikuttanut välittömästi ja välillisesti tuhansia akaalaisia lapsia ja nuoria perheineen useammassa sukupolvessa. Häntä pidetäänkin seuran riveissä toiminnan kivijalkana, ”Mr Yleisurheiluna”.

SUL:n hopeinen ansiomerkki luovutettiin Kari Uolamolle HämSY:n seurakoulutuksessa Varalan Urheiluopistolla. Kuvassa vasemmalta SUL:n lounaisen alueen aluepäällikkö Mika Tyrkkö, Vauhdin varapuheenjohtaja Kirsi Huilla, Suomen Urheiluliiton liittovaltuuston ja HämSY:n hallituksen puheenjohtaja Jarmo Hakanen, Kari Uolamo ja Vauhdin puheenjohtaja Heidi Hiden-Knuutila.