Talkoot ovat jatkuneet - nyt ovat valmiina aitakatos kentällä ja turvallinen nostolaite Monarin juoksusuoralla

12.11.2015

Vauhdin vapaaehtoistyönä on syntynyt jälleen uusia tuloksia, josta hyötyvät niin yleisurheilijat, kaupunki kuin veronmaksajat.

Anttosen Keijo ja Ahlforsin Pena ovat syksyn aikana nikkaroineet urheilukentälle katoksen, jonka alla juoksuaidat ovat sateilta suojassa kesät talvet, tuli taivaalta sitten vettä tai lunta. Tähän saakka aidat ovat olleet joko taivasalla tai pressujen alla.

Raskaan pressun vetäminen aitojen päälle jokaisen harjoituksen ja kilpailun jälkeen on ollut työlästä. Toisaalta pressut keräävät sateella helposti kosteutta alleen ja rapistuttavat puisia aitoja. Talvisin aitojen varastointi on ollut ongelmallista katsomon ahtaiden varastotilojen takia.

Suojakatos on jälleen yksi hieno esimerkki kaupungin ja paikallisen seuran välisestä yhteistyöstä. Koska kaupungin on huutavassa raha- ja resurssipulassa vaikea vastata erilaisiin tarpeisiin, asiasta sovittiin niin, että kaupunki kustantaa tarvikkeet ja rakentaminen hoituu seuran talkootyönä.

Eikä tässä kaikki! Melkeinpä samanaikaisesti edellä mainitun hankkeen kanssa Keijo sai yhteistyössä kaupungin teknisen toimen kanssa aikaiseksi Monarin juoksusuoralle nostolaitteen, jolla pituushyppypaikan isot ja painavat suojakannet saadaan siirretyksi turvallisesti sivuun.

Tähän saakka kannet on nostettu "miesvoimin" seinää vasten pystyyn. Tähän toimenpiteeseen on tarvittu vähintään kaksi hyväkuntoista nostajaa, ja suoritukseen on sisältynyt aina melkoisen suuri tapaturmariski, koska sormet voivat jäädä kansia liikuteltaessa niiden ja lattian väliin tai kannet voivat kaatua nostajien tai urheilijoiden päälle.

Kaupungin teknisen toimen ja Keijon yhteisen suunnittelu- ja rakentamistyön tuloksena turvallinen nostolaite on nyt valmis.

"Aluksi ajatuksena oli tehdä nostoa varten vinssi, jollainen siellä on tarkoitusta varten joskus muinoin ollutkin. Savolaisen Vesa, Akaan kaupungin kunnossapitopäällikkö, esitti kuitenkin idean, josko paikalle tehtäisiin laite, jolla kansia nostettaisiin ensin kymmenisen senttiä ylös ja sitten siirrettäisiin sivuttaissuunnassa pois paikoiltaan. Tältä pohjalta idea toteutettiin, ja se olikin hyvä ajatus", Keijo kertoo.

Keijo on tehnyt laitetta varten myös käyttöohjeen, jonka avulla harjoitusten ohjaajat osaavat siirrellä kansia oikeaoppisesti ja turvallisesti.

Kiitokset Vauhdin käsistään käteville miehille hienosta työstä, ja tietysti myös Akaan kaupungin edustajille positiivisesta suhtautumisesta urheiluväen tarpeisiin!

(Kun klikkaat viereisiä kuvia, ne avautuvat suurempina)

* * * * *

17.7.2015

Vauhdin puuhamiehet talkoilivat uudet suojakotelot korkeus- ja seiväshyppypatjoille

Vauhdin kätevät puuhamiehet Keijo Anttonen, Pentti 'Pena' Ahlfors ja Markus Mäkinen ovat talkoilleet Toijalan urheilukentällä uudet suojakotelot korkeus- ja seiväshyppypatjoille. Suojat on tehty kauttaaltaan aaltopellistä.

Suojakoteloiden uusiminen oli välttämätöntä. Vanhat vaneriset kotelot olivat läpeensä huonokuntoiset päästäen sadeveden läpi. Seiväskotelon vanha päällinen tosin sai vielä jatkaa virkaansa, koska se on tehty pellistä ja on ehjä.

Akaan kaupunki lupasi kustantaa materiaalit, kun Vauhti tarjoutui tekemään työn talkoilla. Vauhdin kolmikko on aikaansa ja vaivojaan säästelemättä rakentanut viime päivinä koteloita, ja nyt ne ovat valmiit.

Vuonna 2013 kolmelta kenttävälinetoimittajalta pyydettyjen tarjousten perusteella suojakotelot olisivat tulleet halvimmillaankin maksamaan yhteensä runsaat 11.000 € +alv, joten talkootyöllä säästettiin suuri summa veronmaksajien rahoja!

Kiitokset Keijolle, Penalle ja Markukselle ammattimaisesta työstä ja vaivannäöstä - nyt patjat ovat paremmassa turvassa sateelta, ilkivallalta ja ylimääräisiltä asukkailta, kuten hiiriltä, linnuilta jne.

Toijalan urheilukentän remontti on sekin loppusuoralla, ja kenttä pitäisi saada käyttökuntoon viikolla 30.

Oikealla on kuvia Vauhdin remonttireiskoista työn touhussa - klikkaa kuvia, niin näet niistä suurennoksen.

Teksti ja kuvat: Tuulikki Moisio

Pituushyppypaikan suojakansien nostolaite Monarin juoksusuoralla.
Juoksuaitojen suojakatos Toijalan urheilukentällä.
Kesällä 2015 Vauhdin talkoomiehet rakensivat Toijalan urheilukentällä korkeus- ja seiväshyppypatjoille uudet suojakotelot.

Keijo Anttonen
Pentti Ahlfors