Hippo-hiihdoissa nautittiin talvesta

26.3.2018

Josefina Järvi hiihti kuuman sarjan voittoon määrätietoisesti ja hymyssä suin.
Samu Pentinniemi ja Toivo Mikkola harjoittelevat ja kisailevat ahkerasti hiihdossa, ja sen myös näki hiihtäjien tyylistä. Molempien hiihtoidoli on – kuinkas muutenkaan – Iivo Niskanen!
Potkukelkkailun joukkuespinttikisan voittajat: Anne-Mari ja Jaakko Vintola.

Lisää valokuvia >>>

Parin huonolumisen talven jälkeen päästiin viimein nauttimaan hienosta talviliikuntapäivästä Hippo-hiihtojen merkeissä Jalanti-järven upealla talviurheilustadionilla sunnuntaina 18.3.

OP Akaan ja Toijalan Vauhdin järjestämiin hiihtokisoihin osallistui reilut 30 kilpailijaa 4-12-vuotiaiden sarjoissa. Ennakkoilmoittautumisia tuli viitisenkymmentä, mutta määrää karsivat varmastikin samanaikaiset talvitapahtumat muualla Akaassa ja lähikunnissa.

Jalanti-järven jäälle oli Kylmäkosken Veikot vetänyt hienot ladut eri-ikäisten sarjoihin. Luisteluareenoista vastaava Risto Jussilainen puolestaan huolehti luisteluväylien kunnossapidosta, mikä oli oheistapahtumana järjestetyn potkukelkkakisan kannalta erinomainen asia.

Puitteet Hippo-hiihdoille olivat siis mitä parhaimmat; ainoastaan säätiedotuksissa luvattua leutoa föhntuulta ei saatu hemmottelemaan tapahtumaväkeä. Melko kolea ja koko ajan yltyvä viima toi omat haasteensa hiihtäjille: alkumatkasta jouduttiin puskemaan vastatuulta päin, mutta loppusuora sujui sitävastoin myötätuulen siivittämänä. Toisaalta kirkas auringonpaiste ja isoista kaiuttimista kaikunut lastenmusiikki nostivat omalta osaltaan talvipäivän tunnelmaa.

Josefina oli kuuman sarjan nopein

Kisojen kuumassa sarjassa eli 2014 tai myöhemmin syntyneissä hiihtivät tytöt ja pojat yhdessä. Kisan voiton vei vauhdikkaalla hiihdolla Josefina Järvi, ja seuraaviksi sijoittuneet Elias Östman ja Topias Kurvi selvittivät hekin oman osuutensa mallikkaasti.

Vanhemmissa ikäluokissa kuten 2008 ja 2009 syntyneissä käytiin jo tiukempia kamppailuja kisan voitosta. Hiihtotyyleistä näki, että hiihtoladuilla on vietetty pidempiä aikoja. Samu Pentinniemi viiletti vapaalla tyylillä vauhdikkaasti kisan voittoon. Viialan Viriä edustava 9-vuotias Samu totesi olevansa tyytyväinen kisaan, joka oli jo kolmas lähtö saman viikon aikana. Takana olivat kaksipäiväiset viestikisat Tampereella.

”Harjoittelu ja kisaaminen on kivaa, koska siitä tulee hyvä olo ja mieli. Iskän kanssa tulee hiihdettyä aika paljon”, 5-10 kilometrin harjoituslenkkejä tekevä hiihtäjäpoika totesi. ”Olisi kyllä kivaa tulla aikuisena huippuhiihtäjäksi”.

Hyvän vastuksen väliaikalähdöllä Samulle antanut Toivo Mikkola oli samoin tyytyväinen kisasuoritukseensa.

”Vastatuuli oli kova alkumatkasta, mutta loppuosa tuli lujaa myötätuulen ansiosta”.

Yleisurheilua ja jalkapalloa hiihdon lisäksi harrastava Toivo edustaa samoin Viialan Viriä ja oli mukana samoissa viestikisoissa kuin Samu. Kilpailureissuja poika on tehnyt mm. Hämeenlinnaan, Valkeakoskelle ja Lempäälään.

Kysyttäessä molemmilta pojilta näin olympiavuoden hengessä hiihdon idolia, tuli vastaus molemmilta empimättä: ”Iivo!”

Potkukelkkaviestissä vauhdikkaita startteja

Ylimääräisenä numerona tämän kertaisissa Hippo-hiihdoissa oli potkukelkkailun joukkuesprinttikilpailu. Kaksihenkiset joukkueet kisasivat pareittain viestinä toisiaan vastaan, ja parempi joukkue pääsi aina seuraavalle kierrokselle.

Sprinttikisan voiton vei saumattomalla yhteishengellä äidin ja pojan muodostama joukkue Jaakko ja Anne-Mari Vintola. Yhteisenä taktiikkana oli äidin mukaan: ”Vähän nopeammin kun potkii kuin vastustaja, niin sillä voitetaan!”

Kisojen parhaat Osuuspankki Akaa palkitsi Hippo-mitaleilla, ja kaikille osallistujille oli tarjolla nuotiomakkarat ja mehut. Hiihtokisoja vauhdikkaasti selostanut Osuuspankin Jere Hakala oli tyytyväinen niin kisapäivään, sen tunnelmaan kuin Jalannin talviurheilustadioniin kisojen pitopaikkana. ”Iso kiitos täytyy antaa Kylmäkosken Veikoille ja Risto Jussilaiselle pyyteettömästä työstä hiihto- ja luisteluväen eteen ja tämänkin tapahtuman onnistumiseksi.” -tm

Tulokset:

V. 2014 syntyneet ja nuoremmat: 1. Josefina Järvi 2:53, 2. Elias Östman 3:28, 3. Topias Kurvi 3:40.

Pojat 2013-2012: 1. Aatu Salonen 2:20, 2. Aimo Peltonen 5:38.

Tytöt 2013-2012: 1. Annukka Ikkala 1:48, 2. Sanna Tuominen 2:14, 3. Emmi Heikkinen 2:16, 4. Helga Smått 4:24, 5. Eimi Tuominen 4:33, 6. Sofia Viitanen 7:55.

Pojat 2011-2010: 1. Justus Ikkala 2:47, 2. Veikko Rantanen 2:50, 3. Oiva Lepo 3:22, 4. Benjamin Suonpää 3:26, 5. Jasperi Järvi 3:28.

Tytöt 2011-2010: 1. Sohvi Rantanen 2:34, 2. Venla Koivunen 3:04, 3. Jasmin Kuha 3:13, 4.  Aada Östman 3:27, 5. Sofia Hakonen 4:01.

Pojat 2009-2008: 1. Samu Pentinniemi 2:13, 2. Toivo Mikkola 2:27, 3. Veeti Hakonen 4:50.

Tytöt 2009-2008: 1. Elli Pohjonen 3:55, 2. Sara Paavola 4:14, 3. Milla Sannamo 4:50, 4. Saga Smått 5:10, 5. Meri-Tuuli Hakola 5:27.

Pojat 2007-2006: 1. Veli Lepo 7:35.

Tytöt 2007-2006: 1. Vilja Hujanen 4:32, 2. Jenna Pentinniemi 5:18.