Vauhdin nuoret yleisurheilijatytöt ja -pojat säväyttivät Akaan Mesihölkässä - tulokset ja kuvia

24.9.2013

Akaan kaupungin ja Toijalan Vauhdin järjestämä Akaan Mesihölkkä keräsi lauantaina 21.9. Toijalaan liki 90 juoksijaa. Määrä yli tuplaantui paikan päällä ennakkoon ilmoittautuneista, joita oli 40. Hölkkä järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa, joten järjestäjät olivat juoksijoiden määrään enemmän kuin tyytyväisiä.

Myös sää suosi tapahtumaa - vaikka oltiin jo pitkällä syyskuussa, kilpailujen ajaksi osui vuodenaikaan nähden lämmin ja tyyni sää.

26 kilometrille lähti kisakeskuksena toimineelta Toijalan urheilukentältä 27 sinnikästä juoksijaa. Lyhyemmän reitin eli kympin valitsi 59 urheilijaa. Pidempi matka kiersi Jalanti-järven, ja kympin juoksijat kävivät kääntymässä Sontulan koululla.

Ennen starttia Vauhdin aitajuoksija Noora Toivo ohjasi etusuoralla juoksijoille aktiivisen alkulämmittelyn, joka keräsi mukavan määrän kuntoilijoita.

Itse kilpailussa tehtiin kovia aikoja. 26 kilometrin voittajaksi juoksi Marko Leppämäki Virroilta aikaan 1.41,35. Kakkoseksi tuli Henrik Borenius Helsingistä ajalla 1.42,23 ja kolmanneksi Asko Nuikka Kylmäkosken Veikoista ajan ollessa 1.44,17.

Naisten sarjan ylivoimainen voittaja 26 kilometrillä oli Lempäälän Kisaa edustava 15-vuotias Klaara Leponiemi, joka selvitti matkan alle kahdessa tunnissa aikaan 1.58,11. Kakkosena tuli maaliin Marja Salminen Valkeakoskelta ajalla 2.38,20, ja kolmas oli Riitta Saukkonen Tampereen Maratonklubista ajalla 2.40,37.

Vauhdin  nuoret tytöt ja pojat osoittivat kestävyytensä kympillä

Miesten kympin voittajana palkittiin Aki Kauppinen Sjundeå IF:stä ajan ollessa 34,52. Seuraavista sijoista käytiin jo tiukempi kamppailu kahden juoksijan välillä: Juha Nyyström Kylmäkosken Veikoista saapui maaliin aikaan 36,52, ja vain neljä sekuntia hänen perässään Teemu Visala Valkeakosken Hakasta aikaan 36,56.

Vauhdin yleisurheilijapojista hienon juoksun tekivät kuntosarjassa 11-vuotias Tapio Mikkola ajalla 58,43 ja 10-vuotias Martti Näsi ajalla 1.01,49.

Naisissa Katri Vermanne Vesilahdesta oli naisten kympin nopein ajalla 42,07. Ida Rintala antoi hänelle varsin tiukan vastuksen ajan ollessa 42,31. Kolmanneksi sijoittui upeasti juossut, Vauhdin vasta 12-vuotias Sini Tirri aikaan 44,31.

Sinin lisäksi myös Vauhdin Anniina Mahkonen, Laura Anttonen ja Sirkku Näsi osoittivat ikäisekseen melkoista sinnikkyyttä osallistumalla kympille. 13-vuotias Anniina oli kilpasarjan neljäs ajalla 44,42, ja 11-vuotiaat Laura ja Sirkku juoksivat yhtä matkaa aikaan 65,44.

Kilpasarjojen kolmelle parhaalle oli tarjolla hunaja-aiheisia ym. palkintoja. Kymmenen parasta palkittiin hunajapurkilla, ja kaikki osallistujat niin kilpa- kuin kuntosarjassa saivat Mesihölkkä-mitalin. Palkintojenjaosta vastasivat Noora Toivo ja Akaan kaupungin markkinointi- ja viestintäsihteeri Sini Kantola.

Paikalla tapahtumassa olivat myös Akaan kaupungin suunnitelmallisen mehiläistarhauksen 'isä' Risto Niilimäki sekä Akaan Luontaistuote hunajatuote-esittelyineen.

Vauhdin talkooväki vastasi kisojen käytännön järjestelyistä. Mm. juoksijoiden energiantarpeesta huolehdittiin neljällä huoltopisteellä reitin varrella sekä maalissa.

Kiitämme kaikkia tapahtuman järjestelyihin osallistuneita talkoolaisia ja yhteistyökumppaneita, mm. Veljekset Luoma Oy:tä materiaalien lahjoittamisesta suuntakyltteihin ja kilometritolppiin.

Vuoden päästä toivottavasti tapaamme jälleen Akaan Mesihölkän merkeissä!

Tulokset:
Akaan Mesihölkkä 21.9.2013 tulokset