Vauhdille kaksi mitalia Urjalan sisulisäotteluista

5.7.2015 klo 14:15

Toijalan Vauhdille kulta ja hopea yleisurheilijoiden moniotteluista. Toijalan Vauhdin 17 urheilijan joukkue osallistui Urjalassa ja Ylöjärvellä pidettyihin 9-15-vuotiaiden moniotteluhin. Joukkue ei menestynyt aivan viime vuosien tapaan, vaikka kotiin tuomisina olikin kaksi mitalia. Ilahduttavaa oli kuitenkin 9-10-vuotiaiden ottelijoiden aktiivinen osallistuminen. Lähes puolet joukkueen urheilijoista olivat 8-10-vuotiaita. Kaikkiaan 9-vuotiaiden tyttöjen sarjaan osallistui 65 urheilijaa, joten kärkisijoille pääseminen piirin parhainpien urheilijoiden joukosta vaatisikin monipuolista lahjakkuutta.

Mitaleille vauhtilaisista pääsivät P15-sarjan Joni Uolamo ja T14-sarjan Laura Anttonen. Jonin kultamitalli tuli 2574 pisteellä Hän kävi kovan kilpailun Tammelan Ryskeen Roope Haapasen kanssa. Vielä ennen 1000 metrin juoksua, joka on 5-ottelu viimeinen laji, Joni oli 39 pistettä Roopea jäljessä. Nokian Urheilijoiden Vilho Heleniuksen vetämänä pojat lähtivät ratkomaan mitaleja. Joni paransi ennätystään 4 sekuntia juosten ajan 3.10,59. Roope puolestaan joutui keskeyttämään juoksunsa. Jonin ottelusarjan paras laji oli seiväshyppy, jossa hän sivusi ennätystään 3,60m. Tulos on tällä hetkellä P15- sarjan Suomen tilastossa neljäntenä samoin kuin hänen 5-ottelun tuloksensakin.

Toisen mitalin eli hopeisen otteli Laura Anttonen. Myös hänellä oli lajinaan 5-ottelu. Pistemääräksi tuli 1968 pistettä. Kilpailun voitti Tampereen Pyrinnön Pinja Heinonen 150 pisteen marginaalilla. Akaalaiset seurat olivat muutenkin erinomaisesti edustettuina T14-sarjan ottelussa. Viialan Valtin Pinja Lehtinen oli kolamas ja saman seuran Kiira Vilenius neljäs sekä Matilda Koponen 11. Laura ja Lehtisen Pinja kävivät tiukan kisan mitaleista. Todennäköisesti korkeushyppy oli ratkaiseva laji sillä Laura hyppäsi hienosti lajivoittoon tuloksella 160cm ja Pinja joutui keskeyttämään hyppykilpailun vammojen johdosta. Pinjan johto Lauraan nähden ennen 800 metriä oli 25 pistettä, mutta Laura rutisti ottelussa ohi 38 pisteen erolla. Molempien tyttöjen tulokset ovat kovaa luokkaa, sillä Lauran tulos on T14-sarjan kuudenneksi paras Suomessa ja Pinjan 1930 heti seuraavana eli seitsemäntenä. Lauran korkeushypyn ennätys 165cm tältä vuodelta on edelleen toisena Suomen T14-sarjan tuloksissa.

Vauhdin joukkueessa olivat Jonin ja Lauran lisäksi Jonna Uolamo, Sirkku Näsi, Niko Uolamo, Aava Häyrynen, Lumi Vahteristo, Tapio Mikkola, Aino Anttonen, Martti Näsi, Sofia Kraft, Aleksi Ratilainen, Tyyne Sihvonen, Laura Ratilainen, Anni Viljanen, Miisa Turunen ja Eevi Vatka. Kaikkiaan joukkue otteli seuralleen 75 luokittelupistettä.

Kari Uolamo