Yleisurheiluseurojen kesäkausi päättyi juoksun juhlaan pm-maastojuoksuviesteissä Nahkialassa

1.10.2015

Nahkialan kuntoradalla keskiviikkona 23.9. pidetyt alle 15-vuotiaiden piirinmestaruusmaastojuoksuviestit olivat todellista juoksun juhlaa. Tiivistunnelmaisessa tapahtumassa 1,3 kilometrin lenkkiä kiersi peräti 224 juoksijaa 28 joukkueesta, jotka edustivat neljäätoista eri hämäläisseuraa. Viestiosuuksia oli kahdeksan sarjoissa T9, P9, T11, P11, T13, P13, T15, P15.

Muutamat seurat olivat saaneet koottua viesteihin useammankin joukkueen. Viime vuoden vaihteessa omaksi yleisurheilun erikoisseuraksi erkaantuneella Lempäälän Kisa Yleisurheilulla oli eniten joukkueita eli neljä. Tampereen Pyrintö ja Nokian Urheilijat olivat liikkeellä kolmella joukkueella. Akaalaisseurat Viialan Valtti ja Toijalan Vauhti saivat molemmat kokoon kaksi joukkuetta.

Piirinmestaruuden voitti ehkä hieman odotetustikin LeKi Yleisurheilun ykkösjoukkue melko selvällä erolla eli lähes puolellatoista minuutilla hopealle sijoittuneeseen Vehmaisten Urheilijoihin. Pronssille juoksi Tampereen Pyrinnön ykkösjoukkue jääden hopeasta lähes minuutilla. Akaalaisista seuroista Viialan Valtin 1. joukkueen sijoitus oli 11:s, Toijalan Vauhdin 2. joukkueen 18:s, Valtin 2. joukkueen 25:s ja Vauhdin 1. joukkueen 26:s.

Joukkueiden kokoamisessa iso työ

Joukkueiden kokoaminen maastoviesteihin on seurojen vastuuhenkilöille voimainponnistus siinä missä itse kisa juoksijoille. Neljän tytön ja pojan löytäminen 9-, 11-, 13- ja 15-vuotiaiden sarjoihin ei ole aina helppo tehtävä; tosin helpotusta tilanteeseen on tuonut viitisen vuotta sitten tapahtunut siirtyminen 12 viestiosuudesta nykyiseen 8:aan.

Tämän tietää mm. LeKi Yleisurheilun neljän joukkueen kokoamisesta vastannut Veli-Matti Ranta. Juoksijoiden etsiminen 4-5 joukkueeseen alkoi Rannan mukaan jo reilut pari viikkoa ennen kisaa. Tämä tarkoittaa parhaimmillaan neljänkymmenen käytettävissä olevan juoksijan löytämistä, ja mielellään pitäisi saada myös varahenkilöitä mahdollisten poisjääntien varalta.

”Olin melko varma siitä, että ykkösjoukkueeseen saamme ”voittonipun”, mutta koskaanhan ei voi olla varma mistään, sillä mitä tahansa voi sattua. Tavoitteena oli saada kokoon ainakin neljä joukkuetta, jotta mahdollisimman moni urheilija pääsisi kokemaan joukkuekilpailun tunnelmaa. Viisikin joukkuetta oli lähellä, mutta sairastumiset, loukkaantumiset ja muut yhteensattumat verottivat lähtijöiden määrää. Järkevintä oli pysyä neljässä, jotta varajuoksijoitakin jäisi, koska myös heitä usein tarvitaan”, Veli-Matti Ranta selvittää.

LeKi Yleisurheilun menestys oli viesteissä kokonaisuutena erinomainen, sillä kymmenen parhaan joukkoon sijoittui seuran joukkueista kolme.

Joukkueiden kokoamisesta vastaavan tehtäviin kuuluu ensinnäkin käytettävissä olevien juoksijoiden haarukoiminen seurasta;  sen jälkeen oltava yhteydessä jokaiseen juoksijaan ja heidän huoltajiinsa, jaettava juoksijat joukkueisiin sekä informoitava lähtijät kilpailuun liittyvistä asioista.

”Joihinkin ikäluokkiin on melko haastavaa saada juoksijoita, mutta vuosien pitkäjänteisellä työllä sekin onnistuu. Tiedossa olevien seuran juoksijoiden lisäksi pyrin aktiivisesti hakemaan apuja myös hiukan jo enemmän muihin lajeihin suuntautuneista nuorista, jotka tiedettiin koviksi juoksijoiksi”, Ranta kertoo.

”Aktiivisuutta ja enemmän kuin muutaman tunnin työmäärää joukkueiden kokoaminen vaatii, mutta kilpailun jälkeen sain taas todeta, että vaiva oli sen arvoinen. Nuorissa juoksijoissa näkyvä ilo ja palo, mikä on aistittavissa etenkin viesteissä vanhimpien ikäluokkaa myöten, on palkitsevaa.”

”Toivotamme aina myös varahenkilöt tervetulleiksi mukaan paikan päälle kannustajina. Nytkin ilahduin, kun niin moni varajuoksija lähti mukaan – se on osoitus hyvästä seurahengestä!”

Nuorissa on lupaavia kestävyysjuoksijoita

Itsekin kestävyysjuoksun arvokisatasolla kilpaillut Ranta uskoo, etteivät lahjakkaat juoksijat ole kadonneet minnekään Suomesta.

”Menestys vaatii heidän tuekseen paljon innokkaita seuratoimijoita, kannustusta, maastoviestin kaltaisia innostavia joukkuekilpailuja sekä hyvää valmennusta - ja ripauksen onneakin.”

”Joku näistä maastoviestin nuoristakin voi taatusti nousta aikuisten kärkipäähän Suomessa, jopa pidemmälle. Silti tärkeintä on huomata ja ymmärtää kokonaisuus - kaikista ei tule huippuja, mutta maastojuoksu ja juoksu yleensä ovat paitsi yleisurheilun, myös muiden lajien hyvä perusta, oli oma laji myöhemmin sitten mikä tahansa”, Veli-Matti Ranta pohtii.

Pm-maastoviestit ovat useimmille yleisurheiluseuroille kesäkauden päätöskilpailu. Tämän jälkeen vietetään pientä hengähdystaukoa sekä palkitaan kauden päätöstilaisuuksissa menestyneitä urheilijoita ja aktiivisia seuratoimijoita ennen siirtymistä talvikauden harjoituksiin.

Teksti: Tuulikki Moisio

Kymmenen parhaan joukkueen sijoitukset ja loppuajat:
1. Lempäälän Kisa Yleisurheilu 1 42,35, 2. Vehmaisten Urheilijat 1 43,58, 3. Tampereen Pyrintö 1 44,46, 4. Forssan Salama 1 44,55, 5. LeKi 2 44,56, 6. Tampereen Pyrintö 2 45,38, 7. Nokian Urheilijat 1 46,26, 8. Hämeenlinnan Tarmo 1 46,39, 9. LeKi Yleisurheilu 3 46,51, 10. Tampereen Urheilijat -38 47,29.

Toijalan Vauhdin 1. joukkue:
T09 Anni Viljanen, P09 Joona Niskala, T11 Aava Häyrynen, P11 Aleksi Sorsa, T13 Vilhelmiina Sormunen, P13 Tapio Mikkola, T15 Laura Anttonen, P15 Vihtori Sormunen

Toijalan Vauhdin 2. joukkue:
T09 Laura Ratilainen, P09 Arttu Viljanen, T11 Aino Anttonen, P11 Aleksi Ratilainen, T13 Sirkku Näsi, P13 Topias Listo, T15 Sini Tirri, P15 Joni Uolamo

Viialan Valtin 1. joukkue:
T9 Jenna Pentinniemi, P9 Joona Koskinen, T11 Elice Helenius, P11 Mikael Viitanen, T13 Kerttu Niinimäki, P13 Juho Veikkolainen, T15 Pinja Lehtinen, P15 Antti-Jussi Oksa

Viialan Valtin 2. joukkue:
T9 Maija Oksa, P9 Aaro Heikkinen, T11 Helmi Hujanen, P11 Tapio Suojanen, T13 Neea Lehtinen, P13 Joona Lehtinen, T15 Kiira Vilenius, P15 Eetu Koskinen

Kilpailun tulokset, osuusajat, sijoitukset joukkue/juoksija ja valokuvia täällä >>>