Laura pronssille Toijalan sisulisäotteluissa - lisätty kuvia ja juttua

14.7.2016

Laura Anttonen ylsi pronssille Toijalassa käydyissä HämSY:n sisulisäotteluissa. Hän voitti T15-sarjan 5-ottelussa kaksi lajia eli korkeuden ja 800 metrin juoksun, oli kolmas 80 m:n aitajuoksussa ja pituushypyssä ja kuudes keihäänheitossa.

Lauran vanavedessä sisulisäpisteille ottelivat Vauhdista Niko Uolamo (6.), Laura Ratilainen (9.), Sirkku Näsi (11.), Eelis Numminen (11.), Arttu Viljanen (15.), Jonna Uolamo (15.) ja Jaakko Vintola (17.).

Tulokset 5.7.2016 (T/P9, T10, T/P14)

Tulokset 6.7.2016 (P10, T/P11, T/P15)

Juttu / Tuulikki Moisio
Kuvat / Ari Viljanen (klikkaa kuvaa, niin näet sen suurempana)

Pinja ja Laura mitaleille pm-otteluissa

Pinja Lehtinen Viialan Valtista ja Laura Anttonen Toijalan Vauhdista vastasivat akaalaisseurojen parhaista saavutuksista 5.-6.7. pidetyissä yleisurheilun Hämeen piirinmestaruusotteluissa. Pinja otti hopeaa pistein 2199 ja Laura pronssia pistein 2087 15-vuotiaiden tyttöjen 5-ottelussa. Ottelun voitti Aliisa Kyrönviita Ikaalisten Urheilijoista tuloksella 2336 pistettä.

Lauran monipuolisuudesta kertoo se, että tyttö otti lajivoiton paitsi ykköslajissaan korkeudessa tuloksella 154, myös 800 metrillä ajalla 2.38,34. Pinja puolestaan voitti 80 metrin aidat ajalla 12,43.

Alle 15-vuotiaiden Hämeen piirin ottelumestaruudet ratkottiin tänä vuonna kokonaisuudessaan Akaassa. 12- ja 13-vuotiaiden tyttöjen ja poikien ottelut pidettiin 5.7. Viialassa ja 9-11 ja 14- ja 15-vuotiaiden ottelut Toijalassa 5.-6.7. Otteluiden järjestämisestä vastasivat Viialan Valtti ja Toijalan Vauhti.

Yhteensä näihin otteluihin kahdella kentällä osallistui liki 300 urheilijaa. Toijalassa etenkin otteluiden ensimmäinen päivä oli melkoinen puristus niin urheilijoilta kuin toimitsijoilta. Esimerkiksi 14-vuotiaat tytöt aloittivat 5-ottelunsa klo 18:10, ja viimeiseen lajiinsa eli 800 metrin juoksuun tämä 20 kilpailijan joukko starttasi noin puoli kahdeltatoista yöllä.

Kun kilpailijoita on paljon ja kaikki lajit suoritetaan yhden illan aikana, ottelut kestävät väistämättä useita tunteja. Tämän tytöt tiesivät jo etukäteen ja suorittivat yli viisituntisen urakkansa ihailtavan sinnikkäästi ja iloisesti. Myös saman ikäisillä pojilla oli viisiottelunsa samana iltana ja lajina mm. vaativa ja pitkäkestoinen seiväshyppy, mutta koska osallistujia oli vähemmän, poikien ottelu ei ollut niin pitkäkestoinen kuin tytöillä.

Kisajärjestäjille tällaiset ottelut tietävät samoin isoa ponnistusta ennakkovalmisteluineen. Etenkin ensimmäinen kilpailupäivä Toijalassa venyi osalla vauhtilaisista liki kellon ympäri kestäväksi rupeamaksi. Viimeiset talkoolaiset poistuivat kentältä vasta puoli yhden maissa yöllä - valmistautuakseen toiseen ottelupäivään heti seuraavana iltana.

Ottelut edellyttävät aina suuren määrän toimitsijoita ja heiltä ripeää toimintaa. Ilman seurojen välistä hyvää yhteistyötä ei näin suurten kilpailujen läpivienti sujuvasti olisi mahdollista. Muiden seurojen kilpailijoiden vanhemmista saatiinkin hyvin apua toimitsijatehtäviin.

Seuraavaksi Toijalan Vauhdin kisaorganisaatio valmistautuu 11.8. järjestettäviin Hippo-olympialaisiin ja Toijala Junior Gameseihin 14.8. Molemmat kisat ovat keränneet vuosittain suuren määrän kilpailijoita Toijalan urheilukentälle.

Teksti: Tuulikki Moisio
Kuvat: Ari Viljanen