Toijala Junior Gameseissa aurinkoa ja ukkosta

15.8.2016

Lisää valokuvia täällä >>>   (Kuvat: Ari Viljanen)
Tulokset >>>

Toijalan Vauhdin järjestämiin perinteisiin Toijala Junior Gameseihin eli 7-19-vuotiaiden yleisurheilukisoihin osallistui tänä vuonna 144 urheilijaa eri puolilta Suomea.

Vauhdin jo vuosia jatkunut ilmiömäisen hyvä tuuri sään suhteen ei aivan toteutunut näissä kisoissa. Lähes viisituntisten kisojen alku- ja loppuosa käytiin mitä parhaimmassa säässä, mutta kesken kisojen kentän yli vyöryi voimakas ukkosrintama kaatosateineen, ja muun muassa toinen pituushyppypaikoista muuttui välillä järveksi.

Yleisurheiluväki kuitenkin tiedostaa, että kyseessä on ulkoilmalaji, ja välillä on osattava kilpailla myös sateessa, tuulessa ja koleassa säässä. Kilpailijoiden tukijoukot ja toimitsijat puolestaan kaivavat esiin sateenvarjot ja sadetakit.

Kilpailijoiden määrä oli tällä kertaa selvästi pienempi kuin parina edellisvuonna. Parhaimmillaan kilpailijoita on ollut jopa 270, mikä on järjestäjien mielestä jopa liikaa järjestelykapasiteettiin nähden. Syinä edellisvuosia pienempään osallistujajoukkoon olivat mm. kisojen ajoittuminen tällä kertaa koulujen alkamisen jälkeiseen aikaan sekä muut samoihin aikoihin järjestetyt yleisurheilutapahtumat, mm. pm-sisulisäviestit kilpailtiin edellispäivänä Forssassa.

Kisaamaan oli kuitenkin lähdetty myös pidemmästä matkasta, kuten Espoosta, Kirkkonummelta, Lahdesta, Helsingistä ja Ähtäristä sekä tietysti lukuisista pirkanmaalaisista seuroista.

Lajisuorituksia kisoissa kirjattiin 288 kappaletta. Monet akaalaiset urheilijat sijoittuivat kärkipään tuntumaan omissa lajeissaan. Kaksi poikaa Viialan Valtista ylsi jopa tuplamestaruuteen: Samu Pentinniemi otti voiton 7-vuotiaiden poikien 40 metrillä ajalla 8,04 ja pallonheitossa tuloksella 22,47. 11-vuotiaissa pojissa Mikael Viitanen voitti 1000 metrin juoksun ajalla 3.34,45 ja pituushypyn tuloksella 4,03. Mikaelin menestystä täydensi kolmas sija 60 metrillä ajalla 9,51.

Kisojen yhteydessä Vauhdin yleisurheilujaoston puheenjohtaja Kari Uolamo ojensi ruusun Laura Anttoselle, joka pääsi kuluvana kesänä ripille. Ruusut oli tarkoitus ojentaa samoin ripille päässeelle Sini Tirrille sekä viime kevään ylioppilaalle Amanda Lapinleimulle, mutta he olivat estyneitä saapumaan paikalle.

9-vuotiaiden poikien 40 metrillä Eelis Numminen, Arttu Viljanen ja Rasmus Vankka Toijalan Vauhdista sekä Noel Nikulainen Lempäälän Kisa Yleisurheilusta.
Kisojen yhteydessä Vauhdin yleisurheilujaoston puheenjohtaja Kari Uolamo ojensi Laura Anttoselle ruusun ripille pääsyn johdosta.