Kesän kansalliset 11.6.2017 tulokset & juttu & valokuvia

Kesän kansalliset 11.6.2017 tulokset
Kesän Kansalliset 11.6.2017 valokuvat

Ennätysmäärä kilpailijoita Kesän Kansallisissa

Toijalan urheilukentällä nähtiin sunnuntaina 11.6. osallistujamäärältään Kesän Kansallisten historian isoimmat kisat. Järjestäjien eli Toijalan Vauhdin yllätykseksi kilpailuihin osallistui 144 yleisurheilijaa, mikä on yli kaksinkertainen määrä edellisvuosiin verrattuna. Kisat kokosivat Akaaseen urheilijoita lähes 50 eri seurasta ympäri Suomen.

Nämä aikuisten ja nuorten yleisurheilukisat vietiin läpi lämpimässä, heikkotuulisessa säässä, mikä siivitti urheilijoita hyviin tuloksiin. Ilmassa oli myös erityistä juhlan tuntua, sillä 50- ja 60-luvuilla seiväshypyssä kansainvälistäkin menestystä niittänyt, viialalaissyntyinen ja myös Toijalan Vauhtia edustanut Eeles Landström oli henkilökohtaisesti paikalla ensimmäisissä nimikkokisoissaan.

Kansallisiin osallistui useita SM-tason urheilijoita, heidän joukossaan Toijalan Vauhdin Noora Toivo, joka osallistui kotikisoissaan molemmille pikamatkoille. 100 metrillä Nooran aika oli 12,51 ja sijoitus 21 kilpailijan joukossa hienosti toinen Esbo IF:n Iida Kalliomäen jälkeen. 200 metrillä Noora nappasi voiton 14 kilpailijan edestä ajalla 25,60.

Noora kertoi olevansa päivän kisasuorituksiin tyytyväinen.

”Kun ottaa huomioon viime viikkojen tilanteen, täytyy olla tyytyväinen. Olen harjoitellut koko kauden todella lujaa, mistä seurasi ylirasitustila. Kroppa ei ole siitä vielä täysin toipunut. Siitä huolimatta jäin satasella vain kymmenyksen omasta ennätyksestäni. 200 metrillä uskalsin odottaa jopa omaa ennätystä, mutta kun en saanut erässäni kiriapua, ennätys jäi saavuttamatta.”

”Joka tapauksessa tunnen olevani ennätyskunnossa: olen harjoitellut kovemmin kuin koskaan, ja kausi on ollut ehjä. Kesän ensimmäiset kisat ovat sujuneet koko urheilu-urani aloituskisoihin verrattuna todella hyvin. Nyt lähdetään hakemaan herkkyyttä pikkuhiljaa. Päätavoitteeni ovat selkeästi Kalevan Kisoissa, ja kaikki kisat niitä ennen toimivat harjoituskisoina.”

Noora on hakenut tehoa valmennukseen leireiltä mm. Etelä-Afrikasta ja Portugalista. Seuraavat kisat ovat Someron juhannuskisat. Välillä vaikeitakin aikoja urheilu-urallaan läpikäynyt Noora kertoo olevansa nyt intoa täynnä.

”Nautin todella paljon harjoittelusta, silloinkin kun se on tosi rankkaa. Toiseksi nautin tästä kaikesta nimenomaan aikuisurheilijana, ja toivon voivani näyttää esimerkkiä siinä, ettei kilpaurheilun ja menestymisen tarvitse päättyä vähän yli kaksikymppisenä, vaan ura voi jatkua täydellä teholla myös aikuisiällä”, 27-vuotias Noora kertoo.

Sinillä hyvä ensimmäinen
kolmetonninen

Vauhtilaisista Kansallisiin osallistuivat myös Sini Tirri naisten 3000 metrillä ja Joni Uolamo miesten seiväshypyssä ja M17-sarjan keihäässä. Vasta 16-vuotias maastojuoksun SM-pronssimitalisti Sini kilpaili nyt ensimmäistä kertaa kolmella tonnilla ja sijoittui naisten sarjassa kahdeksan kilpailijan joukossa hienosti toiseksi hyvällä ajalla 10.36,05. Joni Uolamo hyppäsi miesten seipäässä kolmanneksi tuloksella 400, ja M17-sarjan keihäässä Joni pääsi parin metrin päähän ennätyksestään tuloksella 41,83.

Miesten seiväshyppyyn ei saatu aivan odotettua osanottoa. Kilpailuun osallistui viisi hyppääjää, joista kaksi jäi ilman tulosta. Osasyynä vähäiseen osallistujamäärään ja huippujen puuttumiseen lienee se, että samalle ajanjaksolle osuu useita seiväskisoja eri puolilla Suomea. Eeles Landströmin nimikkokisat pysyvät kuitenkin Kesän Kansallisten teemana myös jatkossa, ja huippuhyppääjiäkin tullaan varmasti vielä näkemään Akaassa, kuten usein aiempinakin vuosina. (Teksti: Tuulikki Moisio)

Eeles Landström palasi
kotikenttänsä seiväspaikalle

Seiväshyppääjä Eeles Landström, s. 3.1.1932, vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Toijalassa, ja hänen kotiseuransa on Toijalan Vauhti. Eeleksen saavutuksia ovat mm. Rooman olympiakisojen 1960 seiväshypyn pronssimitali, EM-kultamitalit v. 1954 ja 1958, kolme Euroopan ennätystä ja kahdeksan peräkkäistä Suomen mestaruutta v. 1953-1960. Tämän lisäksi hän sai kunnian kantaa Suomen lippua sekä Melbournen että Rooman olympiakisojen avajaisissa. Hän on ensimmäinen suomalaisen seiväshypyn Hall of Fameen, kunniakerhoon, nimetty urheilija (v. 2013).

Elokuussa 2015 vietettiin Eeleksen kunniaksi nousseen muistomerkin paljastusjuhlaa Toijalan keskusurheilukentällä, ja nyt olivat vuorossa ensimmäiset Eeles Landströmin nimikkokisat samalla kentällä 11.6.2017, Toijalan Vauhdin järjestämissä Kesän Kansallisissa.

Eeles saapui paikalle juhlistamaan tilannetta ja seuraamaan kisoja, ja hänelle tuotiin nojatuoli katoksen alle seiväshyppypaikan viereen.

Eeles toivotti kaikki tervetulleiksi nimikkokisoihinsa kisojen avauksen yhteydessä ja esitti kiitoksensa kasvattajaseuralleen Toijalan Vauhdille sekä niille urheilukavereilleen, jotka 70 vuotta sitten jaksoivat treenata hänen kanssaan kesäisin päivittäin tällä samaisella kentällä. Heistä innokkaimmat olivat Osmo Uotila, Pekka Pennanen, Mikko Halme, Antero Mononen, Pekka Sumelahti, Jorosen veljekset ja Pekka Rauko. Pekka Rauko tuli Eeleksen seuraksi seuraamaan kisoja, ja yhdessä he totesivat, että askel on molemmilla lyhentynyt urheiluajoista.

Hieno hetki koettiin Eeleksen tervehdyspuheen lopuksi, kun hän ojensi seiväshypyn 16-vuotiaitten Suomen mestarille, Toijalan Vauhdin Joni Uolamolle tutustuttavaksi oman Urheilumuistojensa kirjan, johon Eeles on kirjannut urheiluhistoriaansa 14-vuotiaasta lähtien aina Euroopan mestaruuteensa asti. Eeles toivotti Jonille ja muille seiväspojille mitä parhainta menestystä, ja Jonin kanssa hän on solminut valmennussiteen sukupolvien yli. Eeleksen sanoin ”menemme eteenpäin ennakkoluulottomasti hyvillä mielin uutta löytäen ja mennyttä kunnioittaen”. (Teksti: Heidi Hidén-Knuutila)