Ohje kilpailuun valmistautumiseen

16.9.2018

Alla ja oheisessa liitetiedossa on ohje kilpailuun valmistautumiseen.
Hyvä valmistautuminen ja tiettyjen asioiden huomioon ottaminen on tärkeä osa onnistunutta kilpailua.
 

KILPAILUUN VALMISTAUTUMINEN

- Syö hyvä ja terveellinen aamupala / ateria noin 2-3 h ennen kilpailua.

- Juo riittävästi vettä. Ota mukaan välipalaa, esim. leipää, jogurttia, hedelmiä.

- Ole ajoissa kilpailupaikalla, viimeistään 1h ennen oman lajin alkua. Opettele valmistautumaan ajoissa.

- Varaa matkaan riittävästi aikaa.

- Maksa osallistumismaksu ajoissa ja ota mukaan todiste maksusta. Huom! Vauhti maksaa kootusti pm- ja muut arvokilpailumaksut. Seuran järjestämiin kilpailuihin osallistuminen on ilmaista.

- Tarkista kilpailun aikataulu ennen kilpailua mahdollisten muutosten takia.

- Lue kilpailujärjestäjän ohjeet etukäteen, esim. onko osallistumisen varmistusta.

- Varmista, että mukana on kaikki tarvittava varustus. Huomioi ennen kaikkea poikkeukselliset olosuhteet, kuten helle, koleus, sade, kova tuuli:
   - riittävästi lämmintä vaatetusta, myös suoritusten välillä puettavaksi
   - tarvittavat jalkineet
   - kilpailuasu
   - vesipullo
   - tarvittavat askelmerkit
   - mahdolliset omat heittovälineet, huom! järjestäjän tarkistettava

Aloita alkulämmittely ajoissa:
- noin 45-60 min ennen oman lajin alkua:
- aerobinen lämmittely 15-20min
- aktiivinen liikeratojen avaus, huom! ei voimakkaita venytyksiä
- hermoston herättely: nopeus, taito, lajinomaiset suoritukset

Ole suorituspaikalla ajoissa
- Varaa aikaa lajisuorituksen kokeiluun eli harjoitushyppyihin / heittoihin / työntöihin / juoksulähtöihin (tarvittaessa lähtötelineet) sekä nimenhuutoon.

Kilpailun jälkeen muista jäähdyttely ja lyhyet venytykset; pidempi venyttely muutama tunti kilpailun jälkeen.