Urheilijat saivat rautaisannoksen seiväshypyn ja kiekonheiton valmennusta seurojen yhteisissä lajitreeneissä Hämeenlinnassa

15.12.2018

Valokuvia yhteisistä lajitreeneistä >>>

Vauhtilaiset osallistuivat kuuden urheilijan joukkueella seurojen yhteisiin lajitreeneihin Hämeenlinnan Pulleri-hallissa sunnuntaina 9.12. Kyseessä olivat järjestyksessään toiset yhteisharjoitukset, ja tällä kertaa lajeina olivat kiekonheitto ja seiväshyppy.

Yhteisiä lajitreenejä järjestetään Hämeenlinnassa talvikaudella 2018-2019 kerran kuussa sunnuntaisin. Valmentajina toimivat vuorollaan seurojen omat valmentajat tai ohjaajat. Ensimmäiset tällaiset harjoitukset pidettiin marraskuussa, ja silloin harjoiteltiin aitajuoksua ja korkeushyppyä. Vauhdista treeneihin osallistuivat Turusen sisarukset Miisa, Iina ja Seela.

Joulukuun harjoituksissa olivat Vauhdista Turusen trion lisäksi Milo Lilvanen, Sara Soppela ja Jonna Uolamo. Seiväshypyn valmennus oli vauhtilaisen seiväshyppyperheen eli Uolamoitten kontolla: valmennuksesta vastasi Joni Uolamo, ja apuvalmentajina toimivat isä-Kari ja pikkuveli-Niko. Joni on nuoresta iästään huolimatta jo kokenut hyppääjä ja saavuttanut lajissa nuorten sarjojen SM-mitaleita.

Kiekossa puolestaan oli valmentamassa jo kokenut konkari, SM-tasolla aikoinaan kilpaillut Anssi Mäkinen. Nykyisin ammattivalmentajana toimivalla Anssilla on useita menestyneitä urheilijoita valmennettavanaan eri heittolajeissa. Hän on valmentanut aikaisemmin mm. Sanna Kämäräistä, ja nykyisiin valmennettaviin kuuluu mm. Helena Leveelahti.

Yhteistreeneihin oli varattu aikaa yhteensä viisi tuntia kahdessa lajiryhmässä, ja puolivälissä ryhmät vaihtoivat lajia. Molemmissa lajiryhmissä urheilijat ehtivät saada varsin hyvin myös yksilöllistä opastusta, vaikka urheilijoita oli ryhmissä useita.

Seiväsryhmässä nuorimmatkin osallistujat, jotka olivat noin kymmenvuotiaita, rohkaistuivat ja innostuivat lajista. Hypyn eri vaiheita jaksettiin harjoitella kerta toisensa jälkeen. Samoin kiekkoryhmässä tehtiin paljon ’mallauksia’ eli harjoiteltiin pyörähdyksiä ja heittotekniikkaa ilman kiekkoa, mutta heitettiin myös oikeata kiekkoa pressua vasten.

Keskittymistä ja kehittymistä

Heittoryhmässä alkuperäinen suunnitelma oli harjoitella kiekonheiton lisäksi myös kuulantyöntöä ja moukarinheittoa. Käytettävissä olevan ajan ja ryhmän koon takia oli kuitenkin järkevintä keskittyä yhteen lajiin kunnolla kuin tehdä pintaraapaisu kolmeen. Niinpä tällä kertaa keskityttiin kiekonheittoon. Kuulantyöntöäkin kokeiltiin hieman, mutta moukari jätettiin suosiolla toiseen kertaan.

Keskittyminen yhteen lajiin kunnolla näkyi selvästi urheilijoiden suorituksissa molemmissa ryhmissä. Kun tekniikkaa pääsi hiomaan useiden toistojen ja yksilöllisen ohjauksen kautta, kehittymistä tapahtui kaikilla huimasti.

Harjoituksen jälkeen Anssi kehui vauhtilaisten urheilijoiden asennetta harjoitteluun ja oppimiskykyä. Hän kannusti paikalla olleita vauhtilaisia aikuisia huolehtimaan siitä, että Toijalaan saataisiin heittolajeille asianmukaiset harjoittelumahdollisuudet myös talvikaudella, esim. juoksusuoralle heittoverkko tai muu vastaava ratkaisu. -tm

Seuraava yhteistreeni on sunnuntaina 6. tammikuuta. Lajeina ovat pituushyppy ja keihäänheitto. Urheilijoille on jälleen luvassa tasokasta valmennusta: pituudesta vastaa Tampereen Pyrinnön Teemu Ylilauri ja keihäänheitosta Lempäälän Kisan Matti Närhi, joka saavutti kilpailu-urallaan menestystä keihäänheitossa niin SM-, EM- kuin MM-tasollakin ja sijoittui vuoden 2004 olympiakisoissa 10:nneksi.

Vauhtilaiset urheilijat ilmoittautukaa tammikuun harjoitukseen Vauhdin sivuilla olevalla lomakkeella! Lomakkeella voi ilmoittaa myös, jos urheilija tarvitsee kyytiä. Linkki lomakkeeseen >>>

Myös vanhemmat ovat tervetulleita seuraamaan harjoituksia!

Toijalan Vauhdin Joni Uolamo vastasi seurojen yhteistreeneissä seiväshypyn valmennuksesta.
Anssi Mäkinen opastaa kädestä pitäen Vauhdin Milo Lilvasta kiekonheiton tekniikassa.