Vauhdin Anni ja Eevi saivat keihäsvalmennusta suoraan maailman huipulta Thomas Röhlerin keihäskoulussa Tanhuvaarassa

18.12.2018

Viime vuosien maailman paras keihäänheittäjä saksalainen Thomas Röhler - olympiavoitto Rio de Janeiro 2016, Euroopan mestari Berliini 2018, ennätys vuodelta 2017 93,90 m - tuli Suomeen pitämään nimeään kantavaa keihäskoulua kolmeksi päiväksi Savonlinnaan Tanhuvaaran urheiluopistolle joulukuun alussa.

Thomas oli suunnitellut valmentajansa Harro Schwuchowin kanssa koko viikonlopun treeniohjelman. Suomesta mukana oli mukana myös useita perinteikkäitä ja kuuluisia keihäsvalmentajia ohjaamassa eri ryhmiä.

Toijalan Vauhdista keihäskouluun osallistuivat Anni 'Ansku' Viljanen ja Eevi Vatka. Mukana olivat myös tyttöjen isät Ari Viljanen ja Jari Vatka.

Seuraavassa on tyttöjen kokemuksia ja ajatuksia viikonlopulta Jarin kirjaamana. Kuvat ovat Arin ottamia.

* * * * *

Perjantaiaamuna - ennen kuin muilla alkoi koulu - olimme jo matkalla kohti Tanhuvaaraa.

Olimme anoneet perjantain koulusta vapaaksi, jotta pääsisimme harrastamaan keihäänheittoa mestarin opeilla ja myös tutustumaan uusiin kavereihin.

Perjantaina heti avajaistilaisuudessa osallistujat - joita oli varmaan 150 - jaettiin iän mukaan eri ryhmiin. Tämän jälkeen alkoi 1,5 tunnin oheisharjoitus, jonka jälkeen kävimme syömässä, ja illalla oli vielä 1,5 tunnin heittoharjoitus.

Ennen kuin päivä oli ohi, Thomas kertoi omasta heittoharjoittelustaan, alkulämmittelystä sekä oman kehon tuntemuksista ja hieronnoista. Hän myös näytti mallia, kuinka heittää harjoituspalloa ja keihästä, ja kyllä muuten keihäs saikin kyytiä!

Perjantai oli kyllä pitkä päivä - iltapalan ja suihkun jälkeen kun pääsi hotellihuoneeseen, uni tuli välittömästi.

Lauantaiaamuna kun katsoimme ikkunasta ulos, lunta oli satanut ainakin kymmenen senttiä. Siitä sitten klo 8:00 aamulenkille lumihankeen, jonka jälkeen aamupalaa ja treenausta.

Harjoittelimme muun muassa:

- hiekkalaatikossa paljain varpain kävelyä (vahvistaa nilkkoja ja jalkapöytää)

- kuntopiirissä käsillä seisontaa seinää vasten, laudalle nousuja, kuntopallon heittoa

- hyppyjä yhdellä jalalla, tasajalkaa, etuperin, takaperin …

- keihäsjuoksua

- leuanvetoa, kyykkyjä

Taisi olla yksi elämämme kovimmista treeneistä!

Urheilijaelämä voisi olla ihan kivaa...

Iltapäivällä oli vuorossa heittoharjoituksia. Thomas kierteli, katseli ja antoi myös ihan henkilökohtaisia neuvoja.

Oli myös “pitkä” luento keihäänheiton jostain voimista ja suunnista ja kulmista, joihin ei oikein jaksanut keskittyä - ehkä tämä oli enemmän noille valmentajille...

Meille tuli kuitenkin ajatus, että ”olisikohan urheilijaelämä kivaa - saisi vain treenata, syödä, levätä ja matkustella...”

Lauantai-iltana ohjelmassa oli myös Tanhuvaara Spa, eli pääsimme reiluksi tunniksi uimaan ja saunaan pienehköön kylpylään.

Ja taas päivän päätteeksi: kun pääsimme kämpille, uni tuli vaivatta.

Sunnuntaiaamuna herätessä hartiat ja jalat olivat aika väsyneet ja jäykät, mutta osallistuimme tästä huolimatta aamulenkille. Aamupäivän aikana oli vähän kevyempää harjoittelua ja täysivauhtisia keihäsheittoja.

Ennen kotiinlähtöä syötiin taas. Oli muuten loistavat ruokatarjoilut koko viikonlopun! Sanottiin kavereille heipat, ja siitä sitten auton nokka kohti Toijalaa. Osa matkasta meni nukkuessa…

Oli oikein KIVA viikonloppu, josta riittää kerrottavaa ja muisteltavaa pitkäksi aikaa.

Niin ja pikaisesti vilahdimme myös sunnuntaina TV 1:n urheiluruudussa!

Terveisin Eevi ja Ansku

Lue myös juttu keihäskoulusta SUL:n sivuilta >>>

Keihäskoulussa harjoiteltiin monipuolisesti, juostiin myös viestejä.
Tiivistahtisen keihäskoulun lomassa Eevi ja Ansku pääsivät yhteiskuvaan Thomasin kanssa.
Luennolla käsiteltiin heittämistä myös teoreettisemmin.
Thomas Röhler ja valmentaja Harro Schwuchow tallensivat puhelimillaan muistoja Suomen keihäskoulusta.
Venyttelyäkään ei unohdettu keihäskoulussa.