Korkeushyppääjät saivat oppia lajitekniikasta ja tukiharjoittelusta Pajulahden leirillä - Vauhdista leirille osallistui Miisa

8.1.2019

Korkeushyppääjille oli tarjolla tasokasta valmennusta Liikuntakeskus Pajulahdessa joulukuun 27.-29. järjestetyllä leirillä. Leirin järjesti korkeushypyn kannatusyhdistystä Suomeen puuhaavien valmentajien ja ex-hyppääjien joukko.

Leirille osallistui Toijalan Vauhdista 12-vuotias Miisa Turunen. Seuraavassa on Miisan kokemuksia leiriltä Hanna-äidin kirjaamana.

* * * * *

Leiri oli tarkoitettu 12 vuotta täyttäneille korkeushyppääjille. Harjoittelun painopisteenä leirillä olivat lajitekniikka ja siihen liittyvä tukiharjoittelu. Valmentajina leirillä olivat mm. Mikko Levola, Susann Sundkvist, Ella Junnila ja Timo Joronen.

Paikalla oli parikymmentä korkeushyppääjänuorta. Valmentajia ja huoltajia oli mukana vajaat kymmenen. Oli hienoa, että näin moni pääsi paikalle, koska leiristä päätettiin vasta marraskuun puolivälissä.

Leiri alkoi pienimuotoisella leirikisalla, jossa selvitettiin hyppääjien tasoa ja tekniikkaa. Hypyt kuvattiin, ja ne käytiin pienryhmissä läpi seuraavana päivänä. Näin saimme arvokasta tietoa omasta hyppytekniikasta ja siitä, miten sitä lähdetään hiomaan paremmaksi.

Seuraavat kaksi päivää käytettiinkin erilaisiin tekniikka- ja fysiikkaharjoituksiin, joiden aikana hyppytekniikka kehittyi huimasti. Nyt on hyvä aloittaa hallikausi. Samalla sain itselle tärkeitä tekniikkaan liittyviä juttuja, joita voi harjoitella ja jotka on hyvä muistaa kisoissa.

Leirillä meille hyppääjille näytettiin, miten erilaisia pintoja, paikkoja ja alustoja voi käyttää luovasti hyödykseen harjoittelussa ja saada näin ihan uudenlaisia haasteita perinteisiin liikkeisiin, esimerkkinä kehonhallinta hyppypatjan päällä.

Leirin luennoilla käsiteltiin korkeushypyn tekniikan eri osia. Ella Junnila kertoi nuoren urheilijan arjesta ja siitä, miten hän on kehittynyt Suomen parhaaksi hyppääjäksi.

Yksi tärkeä osa leiriä olivat muut hyppääjät, joiden kanssa sain tutustua ja ystävystyä. Toivottavasti näemme kevään ja kesän kisoissa!

Vauhdin Miisa Turunen sai leirillä valmennusta mm. Suomen parhaalta naiskorkeushyppääjältä Ella Junnilalta.