Toijala Junior Gameseissä yleisurheilijoita Virosta ja ympäri Suomea

13.8.2019

Alle 15-vuotiaiden Toijala Junior Games -yleisurheilukilpailut kokosivat Toijalan urheilukentälle 3.8. reilut 110 kilpailijaa. Urheilijoita saapui paitsi eri puolilta Suomea, myös Viialan Valtin virolaisesta ystävyysseurasta Vörusta.

Toijalan Vauhdista kisaan osallistui 22 urheilijaa ja Viialan Valtista 13. Vörun joukkue oli liikkeellä 13 urheilijan voimin. Akaalaiset yleisurheilijat saavuttivat kisoissa yhteensä neljä lajivoittoa ja lukuisia palkintosijoja. Vauhdin Anni Viljanen kiskaisi 13-vuotiaiden tyttöjen keihäässä voittotuloksen 33,19. Niin ikään Vauhdin Julia Suolaniemi voitti 9-vuotiaiden tyttöjen 40 metrin juoksun ajalla 6,61 ja pituuden tuloksella 3,80. 7-vuotiaissa tytöissä Vauhdin Hilma Heino lennätti palloa pitkälle; hän otti voiton usean metrin erolla seuraavaan tuloksella 15,56 metriä.

Viron joukkueella oli erityisesti 15-vuotiaiden poikien 100 metrillä ja pituushypyssä hyvä edustus. Kaikkiaan 6 poikaa osallistui näihin lajeihin. Valitettavaa olikin se, että heitä haastamassa oli vain yksi poika, Viialan Valtin Atte Rantanen. Suomessa yleisurheilun harrastus etenkin tämän ikäisissä pojissa on ollut laskussa, joten Toijalankaan kisaan ei saatu tässä kisassa aikaan kunnollista maaotteluhenkeä; sen sijaan 15-vuotiaissa tytöissä ja nuorempien sarjoissa käytiin tasaisempia kamppailuja Vörun ja eri suomalaisseurojen urheilijoiden kesken.

Ystävyysseuratoimintaa jo 25 vuotta

Antoisaa yhteistyötä virolaisen yleisurheilun kanssa on tehty Viialan Pyryn aloittamana ja Viialan Valtin jatkamana jo neljännesvuosisata. Viialasta on käyty vuosittain Viron Vörussa, lähellä Latvian rajaa. Vastavuoroisesti sikäläisen yleisurheilukoulun, Vörun Spordikoolin joukkue on vieraillut Viialassa osallistuen kilpailuihin Akaassa ja muuallakin Pirkanmaan alueella, tällä kertaa Toijalassa.

Kesäkuussa Valtin joukkue vieraili jo Vörussa. Matkat ystävyysseuran luokse ovat olleet ikimuistoisia ja tiivistäneet entisestään hyvää yhteishenkeä Valtissa. Yhteistyön toivotaankin jatkuvan vähintään seuraavat 25 vuotta!

Tuulikki Moisio & Marika Niskanen

Tulokset >>>

7-vuotiaiden tyttöjen 40 metrin kärkikolmikko palkintopallilla. Keskellä kisan voittaja Iris Mäkinen Hämeenlinnan Tarmosta, vasemmalla toiseksi sijoittunut Valtin Minea Kaukojärvi ja oikealla kisan kolmonen Vauhdin Hilma Heino.
Viron joukkueen alle 15-vuotiaiden poikien osallistujia keskittymässä pituushyppykisaan.
Eelis Numminen kiihdytti kakkoseksi 11-vuotiaiden poikien 60 metrillä.
Anni Viljanen (oik.) voitti 13-vuotiaiden tyttöjen keihäänheittokisan, ja Ella Råstedt Esbo IF:stä oli kisan kakkonen.
13-vuotiaat pojat starttaavat 60 metrille, Arttu Viljanen toinen oikealta.
15-vuotiaiden tyttöjen toisessa erässä juoksivat Vauhdin Jonna Uolamo (oik.) ja Jenni Laine (toinen vas.).
15-vuotiaiden tyttöjen satasen ensimmäinen erä vauhdissa.