Hippokisaelämykset siirtyvät sukupolvelta toiselle - Juttu Hippo-kisoista 13.8.

20.8.2019

Katso kaikki kuvat >>>
Tulokset >>>

Hippo-yleisurheilukisoista on muodostunut monissa perheissä perinne, joka jatkuu sukupolvelta toiselle. Myös tiistaina 13.8. Toijalassa pidetyissä Hippo-kisoissa oli mukana monia vanhempia, joilla oli omakohtaisia kokemuksia Hippo-kisoihin osallistumisesta omassa lapsuudessa. Mukavista hippokisakokemuksista halutaan myös omien lasten pääsevän osallisiksi.

Tämänkertaisiin Akaan Seudun Osuuspankin ja Toijalan Vauhdin järjestämiin Hippo-kisoihin tuli suoranainen osallistujaryntäys - peräti yli 180 alle 12-vuotiasta kilpailijaa otti osaa kisoihin nuorimpien ollessa hädin tuskin parivuotiaita. Kentällä riitti siten väriä ja vilskettä, kun etenkin pienimpien kilpailijoiden mukana saapui monta kannustajaa, vanhempien lisäksi isovanhempia ja muita läheisiä.

Pienimpien eli alle nelivuotiaiden 40 metrin pyrähdykset ovat aina yhtä jännittävää ja hauskaa seurattavaa. Avustajia tarvitaan sekä lähtö- että maalipäässä. Juoksusuoran päässä siintää juoksijoille kaksikin maalia, ensiksi virallinen maaliviiva ja sen jälkeen varmasti se tärkein: äidin, isän, isovanhempien tai sisarusten syli.

Mitalikoukut saivat täydennystä

Järnströmin perhe Lempäälästä oli lähtenyt kisoihin peräti 7 hengen voimin. Lapset Minea 7v, Niklas 6v, Kristian 5v, Fiona 3v ja Fabian 2v osallistuivat jokainen oman sarjansa kisoihin, ja molemmat vanhemmat olivat kannustamassa. Mitalijuhliinkin perhe sai aihetta, sillä lapsikatraan vanhin eli Minea nappasi voiton 8-vuotiaiden tyttöjen pallonheitossa komealla tuloksella 21,21. Saavutuksen arvoa nostaa se, että kisassa oli mukana peräti 31 tyttöä.

Isä Risto Järnström kertoi, että perhe on käynyt ennenkin Hippo-kisoissa, mutta ei Toijalassa. ”Sen sijaan muissa kisoissa olemme täällä Toijalassa käyneet ennenkin.”

Kolmevuotias Fiona sai kaulaansa Hippo-osallistumismitalin 40 metrin juoksusta. ”Onkohan tässä Henri vai Hanna Hippo?”, tyttö tuumiskeli tutkien mitalin Hippo-hahmoja tarkkaan.

Mitaleita ja muita palkintoja on tälle urheiluperheelle kertynyt jo jonkin verran. ”Jokaisella lapsella on kotona seinällä omat koukut, joihin mitalit ripustetaan. Osa alkaa olla jo niin täynnä, että pitää ryhtyä miettimään, mihin mitalit seuraavaksi laitetaan”, Risto Järnström kertoi.

Yleisurheiluperheen kaikki lapset käyvät Lempäälän Kisan yleisurheiluharjoituksissa. Perheen äidillä Sanna Järnströmillä on itselläänkin yleisurheilutaustaa; lapsena ja teini-iässä vahvoja lajeja olivat erityisesti heittolajit. Isän mielenkiinnon kohteita ovat olleet puolestaan kamppailulajit.

BMX-pyöräilijää puraisi juoksukärpänen

Nelivuotias Eeli Joensuu osallistui 40 metrin pikamatkalle, ja siitä palkinnoksi tuli osallistumismitali. ”Näytän tämän kotona iskälle”, vastasi Eeli kysymykseen, mihin hän aikoo mitalin kotona laittaa.

”Ja voit viedä sen päiväkotiinkin näytille”, äiti Tuuli Joensuu ehdotti.

”Eelin ykkösharrastus on BMX-pyöräily, vaikka juoksukärpänen pääsikin välillä puraisemaan. BMX-pyöräily on vähän kuin motocrossia, mutta siinä ajetaan polkupyörällä”, Tuuli Joensuu selittää lajia tietämättömälle.

Äidillä on itselläänkin mukavia muistoja Hippo-kisoista omasta lapsuudestaan. ”Kävin aikoinaan Toijalan Hippo-kisoissa ja lisäksi Kylmäkosken Veikkojen järjestämissä Hippo-hiihdoissa. Ne ovat kyllä jääneet mieleen.”

Hippo-mitaleita olivat kisoissa jakamassa Jere Hakala Akaan Seudun Osuuspankista ja Heidi Hiden-Knuutila Toijalan Vauhdista. Hippo-kisoista ei kenenkään tarvitse lähteä kotiin tyhjin käsin, sillä jokaisen kilpailijan kaulaan ripustetaan kovasti odotettu Hippo-mitali. -tm

Järnströmin 7-henkinen perhe tuli Hippo-kisoihin Lempäälästä. Risto-isän ja Sanna-äidin kanssa ovat Fabian, Fiona ja Kristian. Isommat sisarukset Minea ja Niklas olivat jossain päin kenttää seikkailemassa.
Nelivuotias Eeli Joensuu tuumi, että osallistumismitali pitää näyttää kotona ensin isälle. Kisassa poikaa olivat kannustamassa äiti Tuuli Joensuu ja isotäti Hanna Seppälä.
Hippo-osallistumismitalit odottamassa saajiaan.
Vauhdin tytöt Julia Suolaniemi (keskellä), Milja Välläri (vas.) ja Natalia Osowska saivat 10-vuotiaiden tyttöjen pituushyppykisan mitalit Vauhdin Heidi Hiden-Knuutilalta ja Osuuspankin Jere Hakalalta.
4-vuotiaiden tyttöjen sarjan reippaat kisaajat kirmaavat 40 metrillä.
6-vuotiaissa pojissa Eppu Repo paiskasi pallossa kelpo tuloksen 20,72 ja voitti sillä koko kisan 19 pojan joukossa.
Hippo-kisoissa oli niin paljon osallistujia ja kannustusjoukkoja, että palkintojenjakopaikan ympäristöön syntyi välillä suoranainen tungos. Vauhdin puheenjohtaja Heidi Hiden-Knuutila (oik.) sai ripustaa yhden jos toisenkin osallistumismitalin kilpailijoiden kaulaan.