Vauhdin 'remonttiryhmän' uusin aikaansaannos: turvallisemmat portaat maalikameratornille!

2.7.2016

(Klikkaa viereisiä kuvia, niin näet ne suurempana. Jos haluat nähdä kuvat vielä isompina, klikkaa tästä >>> )

Vauhdin käsistään kätevästä 'remonttiryhmästä' Keijo Anttonen ja Markus Mäkinen ovat jälleen olleet toimeliaita. Tuorein aikaansaannos on uudet portaat Toijalan urheilukentän maalikameratornille. Erityisen merkittäväksi työn tekee se, että nyt portaissa pystyy kapuamaan ja laskeutumaan huomattavasti turvallisemmin kuin ennen.

Edelliset portaat olivat niin jyrkät ja askelmat syvyyssuunnassa niin kapeat, että on suorastaan ihme, ettei kukaan ole tähän mennessä tullut niiltä alas nurinniskoin. Selitys tähän lienee se, että portaat olivat niin kertakaikkisen vaaralliset, että jokaisen kulkijan oli yksinkertaisesti pakko keskittyä jokaiseen askelmaan kerrallaan.

Tiettävästi portaiden jyrkkyys johtui niiden suunnittelijan 'esteettisestä silmästä'. Suunnittelija ei ollut sallinut portaiden alaosan ulottuvan rakennuksen nurkan ohitse, jolloin ne olisi voitu toteuttaa loivempana - suunnittelijan mielestä rakennus ei näyttäisi silloin niin tyylikkäältä. Ulkonäkö meni siis käytännöllisyyden ja kulkijoiden turvallisuuden edelle.

Toijalan Vauhdin seuraväki on ollut jatkuvasti huolissaan maalikameralla työskentelevien ja siellä asioivien turvallisuudesta ja tuli siihen tulokseen, että tilanteeseen on tultava muutos. Vauhdin edustajat neuvottelivat aiheesta Akaan kaupungin teknisen toimen edustajien kanssa ja saivat luvan rakentaa turvallisemmat portaat talkoovoimin, ja kaupunki vastaisi kustannuksista.

Keijo ja Markus ryhtyivät toimeen. Rakentamisessa voitiin hyödyntää hyvin pitkälle entisiä portaita, joten kustannuksetkin jäivät minimaalisen pieniksi.

Ohessa on kuvia sekä vanhoista että uusista portaista rakentajineen.

Eikä rakennuksen ulkonäkö ole ainakaan vauhtilaisista koostuvan 'raadin' mielestä mitenkään huonontunut loivemmista portaista!

Keijo ja Markus ansaitsevat isot kiitokset panostuksesta yleisurheilukisojen toimitsijoiden turvallisuuden eteen! Samoin kiitokset Akaan kaupungin edustajille myönteisestä suhtautumisesta hankkeeseen!

Keijo ja Markus sekä remonttiryhmän kolmas jäsen Ahlforsin Pena ovat tehneet aikaisemminkin isoja parannuksia urheiluväen ja kaupungin omaisuuden eteen. Viime kesänä he rakensivat seiväs- ja korkeushyppykasoille uudet suojakotelot ja juoksuaidoille katoksen. Näin hyppypaikkojen patjat sekä aidat ovat nyt sateelta suojassa.

Eikä tässä kaikki. Keijo suunnitteli ja rakensi vielä loppuvuodesta 2015 yhteistyössä kaupungin teknisen toimen miesten kanssa nostolaitteen Monarin juoksusuoralle pituushyppypaikan raskaiden suojakansien turvalliseen nostamiseen.

Näistä aikaisemmista urakoista voit lukea täältä >>>

Teksti ja valokuvat: Tuulikki Moisio

Valmista tuli. Keijoa ja Markusta voimme kiittää merkittävästä panostuksesta yleisurheiluväen turvallisuuteen.
Uudet portaat
Uudet portaat. Tätä näkymää ei vanhojen portaiden suunnittelija sallinut - että portaat tulevat nurkan ohi.
Uudet portaat
Vanhat portaat
Vanhat portaat - suunnittelijan näkemyksen mukaisesti askelmat eivät tule nurkan ohi.