Eeles Landström saapui seuraamaan nimikkokisojaan

22.6.2020

Tulokset >>>
Valokuvat >>>

Eeles Landström Games -kisat järjestettiin Toijalan keskusurheilukentällä sunnuntaina 14.6.2020 lämpimässä ja aurinkoisessa säässä. Mukaan oli saapunut yli sata urheilijaa pitkienkin matkojen takaa. Kisoissa oli aistittavissa koronakevään jälkeinen ilo päästä urheilemaan ja mittaamaan tuloskuntoaan.

Kisat ovat seiväshyppääjä Eeles Landströmin nimikkokisat.

Eeles Landström (synt. 3.1.1932), vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Toijalassa, ja hänen kotiseuransa on Toijalan Vauhti. Eeleksen saavutuksia ovat mm. vuoden 1960 Rooman olympiakisojen seiväshypyn pronssimitali, EM-kultamitalit vuosilta 1954 ja 1958, kolme Euroopan ennätystä ja kahdeksan peräkkäistä Suomen mestaruutta vuosina 1953–1960. Hän sai kunnian kantaa Suomen lippua sekä Melbournen että Rooman olympiakisojen avajaisissa.

Eeles on myös Suomen seiväshyppääjien Hall of Famen ensimmäinen seiväsmies vuodelta 2013.

Mielikuva kirkon tornista siivitti onnistumisiin

Eeles saapui kotoaan Espoosta seuraamaan kisoja paikan päälle ja sukuloimaan. Hän tervehti yleisöä pienellä avauspuheella ja muisteli lämpimästi lapsuutensa kotikentän herättämiä muistoja.

Eeles Landström toivoi, että koronatilanteen jälkeen päästäisiin nopeasti normaaleihin oloihin ja urheilemaan ilman rajoituksia. Seiväshyppääjiä ei valitettavasti ollut tällä kertaa kisoissa mukana; sen sijaan Eeles ehti vaihtaa kuulumisia kentän laidalla tuttujen kanssa ja muistella menneitä.

Eeles Landström aikoo luovuttaa nuoruutensa kotiseuralle Toijalan Vauhdille mitalikokoelmansa lukuun ottamatta arvokisamitaleita, jotka ovat Urheilumuseossa. Tämä on hieno ele.

Eeleksen patsas pystytettiin Toijalan urheilukentälle kesällä 2015. Eeles muisteli tuolloin, kuinka urheilu-urallaan tiukoissa kilpailutilanteissa hänen silmiinsä nousi kuva Toijalan kentän toisella laidalla näkyvästä kirkon tornista, mikä näkyi aina täällä hyppypaikan takana. Mielikuvissa Toijala antoi puitteet onnistuneisiin hyppyihin.

3000 metrin juoksijat arvostivat yleisön kannustusta

Kisoissa nähtiin kovatasoinen kilpailu muun muassa miesten 100 metrillä, jonka voitti Ville Myllymäki Kankaanpään Seudun Leiskusta ajalla 10,75.

3000 metrin juoksijat kiittelivät juoksun jälkeen yleisön kannustusta – joka kierroksella kaikkia juoksijoita oli kannustettu koko etusuoran ajan, ja se oli tuntunut pitkästä aikaa todella hyvältä.

Palkintojen jakajalla on etuoikeus kuulla kisan aikaiset tunnelmat tuoreeltaan paikan päällä. Voimme nyt todeta yleisurheilukesän alkaneeksi.

Heidi Hidén-Knuutila

Kisoista on julkaistu juttu myös Akaan Seudussa 18.6.2020 (tilaajille)

Eeles Landström sai urallaan voimaa ajatellessaan Toijalan urheilukenttää ja sieltä näkyvää kirkon tornia. Kuva: Heidi Hidén-Knuutila.